Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Positieve Gezondheid- Oplossingsgericht werken (MTVP) 1/3

Oplossingsgerichte gespreksvoering is een kortdurende, autonomieversterkende methodiek, waarbij de aandacht wordt gericht op wat patiënten voor hun probleem of klacht in de plaats willen. Daarbij worden zij als co-experts gezien, die competent zijn hun eigen oplossingen te bedenken en uit te voeren. Oplossingsgerichte gespreksvoering sluit aan bij de aanwezige motivatie tot gedragsverandering van patiënten. Zo kunnen lastige interacties optimale interacties worden. Daar waar patiënten gestuurd zijn of vinden dat iemand anders of iets anders moet veranderen, heeft de oplossingsgerichte professional de expertise te motiveren tot gedragsverandering. Kenmerk van oplossingsgerichte gespreksvoering is dat gesprekken in een doelgerichte, positieve en prettige sfeer verlopen en u als behandelaar aan het eind van de werkdag energie over hebt.

Mura Zorgadvies verzorgt deze 3-daagse training 'Positieve gezondheidszorg. Oplossingsgericht werken.
Deze training bestaat uit drie dagen die niet los te volgen zijn: 14 oktober, 3 november en 2 december 2025. Je dient je alleen in te schrijven voor 14 oktober en je bent dan automatisch deelnemer op 3 november en 2 december 2025. Leslocaties zijn het kantoor van UNICUM aan de Rembrandtlaan in Bilthoven.

Disclaimer - De praktijk kan per MTVP-jaar kosteloos deelnemen aan 2 scholingen per thema die UNICUM als RHO aanbiedt via de scholingskalender (selectie “Interventie MTVP”). - Dit betekent dat je team kan deelnemen aan 2 scholingen binnen het kernelement “Anders werken in de praktijk” en 2 scholingen binnen kernelement “Het goede gesprek”. - Deze scholing wordt bekostigd vanuit de MTVP-gelden die UNICUM als RHO ontvangt. - Voorwaarde voor deelname: de praktijk heeft deze interventie opgenomen in het MTVP-praktijkplan in Corpio.

Leerdoelen

Na afloop van de training hebben de deelnemers kennis gemaakt met de theoretische achtergronden en praktische vaardigheden van oplossingsgerichte gespreksvoering, die men direct toe kan passen in de dagelijkse consultvoering. Deelnemers hebben 'tools' aangereikt gekregen voor het optimaliseren van de samenwerking met hun patiënten/cliënten en zijn in staat om de geleerde vaardigheden toe te passen in hun reguliere werkzaamheden.


Leerdoel dag 1

Lezen literatuur

Kennismaking met het oplossingsgerichte paradigma

Formuleren van doelen van deelnemers voor de training

Theorie en achtergronden oplossingsgerichte gespreksvoering

Oefenen met probleemgericht en oplossingsgericht gesprek

Demonstratie van een oplossingsgericht gesprek: de vier oplossingsgerichte basisvragen

Oefenen met doelformulering


Leerdoel dag 2

Lezen literatuur en huiswerkopdracht

Oefenen met verdere oplossingsgerichte vaardigheden: het vinden van uitzonderingen

Gebruik van positive deviance in de samenleving

De samenwerkingsrelatie: wie is veranderingsbereid? Van lastige naar optimale interacties; feedback door de patiënt

Gebruik van schaalvragen


Leerdoel dag 3

Lezen literatuur en huiswerkopdracht

Oefenen met verdere oplossingsgerichte vaardigheden

Oplossingsgerichte vervolggesprekken met demonstratie

Positieve supervisie en intervisie

Oplossingsgericht werken in de huisartsenpraktijk: hoe verder?

Programma

Deze training bestaat uit drie bijeenkomsten en heeft een opbouw. De eerste bijeenkomst betreft een introductie in het oplossingsgericht werken. Ook wordt er geoefend in tweetallen. De tweede bijeenkomst staat in het teken van meer verdieping in het oplossingsgericht werken en verschillende oefeningen. Tussen de trainingsdagen zit een aantal weken tijd, zodat deelnemers in de tussenliggende periode in de praktijk aan slag kunnen gaan met het oplossingsgericht werken en er ervaring mee op kunnen doen. Tijdens de derde bijeenkomst kunnen o.a. de opgedane ervaringen teruggekoppeld worden en worden casussen van de deelnemers besproken.


Na inschrijving ontvang je het volledige programma per mail.