Succesvolle samenwerking binnen RegelWijzer: Jij aan zet!
Binnen het project RegelWijzer: Jij aan zet! streven we ernaar regels en processen te verbeteren die onnodige obstakels veroorzaken. Dit doen we niet alleen. De afgelopen weken heeft de projectgroep meldingen ontvangen, deze zorgvuldig geanalyseerd, geclusterd en onderzocht om te bepalen hoe deze meldingen goed kunnen worden opgepakt met al dan niet bestaande initiatieven. Graag delen we een eerste positief resultaat.
Een positieve verandering bij de Mauritskliniek
Een van de meldingen ging over de standaard procedure van specialistisch centrum Mauritskliniek, waarbij in de correspondentie van de kliniek aan de huisarts vermeld stond dat de patiënt welkom is op het spreekuur tot 1 jaar na de laatste afspraak, zonder verwijsbrief, mits het om dezelfde klacht gaat. En dat de patiënt na 1 jaar automatisch terugverwezen werd naar de huisarts. Deze opmerking gaf verwarring bij de huisarts en was niet conform de gemaakte landelijke afspraken ‘Verwijsafspraken medisch-specialistische zorg’, waarin staat dat een nieuwe verwijzing niet vereist is wanneer de patiënt nog niet terug is verwezen naar de huisarts of wanneer er sprake is van complicaties die direct samenhangen met de eerdere behandeling (ook al is patiënt reeds terug verwezen naar de huisarts). Dit is ook te vinden op: https://www.ordz.nl/verwijsafspraken.
Onze gezamenlijke aanpak
Deze melding was ook via andere kanalen al bij de regionale werkgroep verwijs- en werkafspraken onder de aandacht gebracht vanuit de praktijken. De melding via het platform RegelWijzer versterkte dit signaal. Vanuit de bovengenoemde regionale werkgroep is contact gezocht met de kliniekmanager van de Mauritskliniek, waar de situatie voorgelegd is en de huidige werkwijze naast de richtlijn is gelegd.
Het resultaat
De Mauritskliniek erkende direct de onnodige belasting en handelde accuraat. De correspondentie naar huisartsen is direct aangepast, zodat deze beter aansluit op de landelijke richtlijnen. Hiermee wordt onnodige verwarring en administratieve belasting voor huisartsen voorkomen.
Dank voor de samenwerking
Dit voorbeeld toont aan hoe samenwerking leidt tot concrete verbeteringen. We zijn de Mauritskliniek dankbaar voor het adequaat oppakken van dit verzoek en zien het als een mooi bewijs van wat we samen kunnen bereiken.
Samen maken we het verschil
Wil jij ook bijdragen aan efficiëntere en patiëntvriendelijkere zorg? Dien je melding in en sluit je aan bij ons streven naar verbetering. RegelWijzer: Jij aan zet! – samen maken we het verschil.
Heb je vragen over het project RegelWijzer: Jij aan zet! Mail van naar regelwijzer@unicum-huisartsenzorg.nl.
12 december 2024