Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Prestatie Digitale triage Zilveren Kruis

UNICUM komt in november met een speciale keuzehulp die huisartsenpraktijken helpt om de juiste tool te kiezen voor digitale triage. In samenspraak met de vakcommissie Digitalisering wordt gezorgd voor een keuzehulp met de verschillende mogelijkheden.


Elke praktijk is anders en om een goede keuze te kunnen maken is het van belang dat eerst bedacht wordt voor welk doel de digitale triage wordt ingezet. Inzetten van een tool die niet passend is in de praktijksituatie kan onrust en ongemak geven bij patiënten en personeel. Digitale triage kent meerdere vormen. Zo wordt op de spoedpost getrieerd conform de NTS maar in de huisartsenpraktijk kun je ook denken aan onderscheid tussen het maken van een afspraak met de huisarts, POH, doktersassistent of aanvraag voor herhaalrecept. Ook kan de tool gebruikt worden als voorbereiding voor een consult of kan de tool zelfzorgadviezen geven aan de patiënt zodat er minder gebeld wordt naar de praktijk.

Met de keuzehulp kunnen praktijken overwegen of digitale triage meerwaarde heeft en als dat zo is, welke digitale triage tool het beste past bij de praktijkvoering.

Zilveren Kruis


Zorgverzekeraar Zilveren Kruis stimuleert praktijken om bestaande digitale oplossingen regelmatig te evalueren en nieuwe oplossingen te implementeren. Digitale oplossingen voor digitale triage kunnen impact hebben op de praktijkvoering, mits passend bij de praktijk en goed geïmplementeerd. De praktijkvoering wordt efficiënter en dat is hard nodig met de toenemende druk op het personeel.

Per januari en juli van een kalenderjaar kunnen praktijken prestatiemodules afsluiten met Zilveren Kruis. Die aanvraag moet uiterlijk 4 weken vooraf worden ingediend via het VECOZO Zorginkoopportaal. Voor meer details kun je terecht op de website van Zilveren Kruis.

Heeft u vragen over de prestatie Digitale Triage die niet kunnen wachten? Dan kunt u contact opnemen met Suus Peeters via s.peeters@uhz.nl


Publicatiedatum: 08 oktober 2025