Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Acute GGZ afspraken huisartsen en Crisisdienst Altrecht

De werkgroep GGZ van UNICUM heeft samen met de Crisisdienst Altrecht, RegiozorgNU en HUS een nieuw stroomschema ontwikkeld: Acute GGZ afspraken huisartsen en Crisisdienst Altrecht. Bekijk hier het schema.

Namens UNICUM zijn GGZ -kaderartsen Marjolijn Beukers (rechts) en Noor Pelger (midden) samen met Gert Hoogendoorn (links) betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit stroomschema. Het schema is opgesteld voor zowel de ANW-diensten als de dagpraktijken, waardoor zorgverleners op uniforme wijze kunnen handelen bij Acute GGZ-crises.

Richtlijnen en stappenplan bij crisissituaties

Het schema biedt duidelijke richtlijnen en een stappenplan om huisartsen, crisisdienst Altrecht en triagisten te ondersteunen bij de samenwerking in crisissituaties, zoals acute psychische nood, ernstige psychosociale problemen, acute suïcidaliteit of intoxicaties.

Belangrijkste punten uit het schema:

  • Snel schakelen
    Heldere richtlijnen voor directe actie bij (levens)gevaar.
  • Samenwerking
    Afstemming tussen huisarts, crisisdienst en andere betrokken hulpverleners, inclusief duidelijke communicatielijnen.
  • Beoordeling en nazorg
    Somatische triage, risicotaxatie en opvolging zijn zorgvuldig beschreven op basis van de geldende richtlijnen.

Voordelen voor de huisarts
Het stroomschema geeft helderheid over taken en verantwoordelijkheden bij crisissituaties. GGZ-kaderarts Marjolijn Beukers: ‘Het grote voordeel van dit schema is dat het hele proces – van het eerste telefoontje tot de beoordeling, de opvolging door de huisarts en de crisisdienst – duidelijk is beschreven. Daarnaast voorziet het schema in een heldere taakafbakening, duidelijke afspraken en verantwoordelijkheden. Dit is helpen voor ons werk en de begeleiding van patiënten met acute ernstige psychische of psychiatrische nood’.

Continu verbeteren

Het stroomschema wordt jaarlijks geüpdatet op basis van praktijkervaringen en feedback. Input vanuit TIM-meldingen speelt hierin een belangrijke rol, zodat het schema voortdurend aansluit bij de behoeften in de praktijk. Mocht je merken dat de samenwerking onverhoopt niet volgens de afspraken in het stroomschema verloopt, dan vragen we je dit direct te bespreken met de desbetreffende collega en dit kenbaar te maken met een TIM-melding.