UMC Utrecht: Meer regie op de wachtlijst voor operaties
Wachtlijsten in de zorg, vooral voor operaties, ze lijken alleen maar langer te worden. Om meer inzicht te krijgen in welke patiënten op deze wachtlijst staan, neemt het UMC Utrecht vanaf maandag 1 mei telefonisch contact op met alle volwassen patiënten die bij hen op de wachtlijst staan voor een operatie.
Door het voeren van een telefoongesprek met de patiënt op de wachtlijst wil het academisch ziekenhuis meer inzicht krijgen in hun huidige situatie. Wellicht staan ze onterecht op de wachtlijst omdat ze inmiddels elders geopereerd zijn. Ook kunnen patiënten voor bepaalde ingrepen op de oproeplijst geplaatst worden, voor als er onverwachts een operatie uitvalt. En het UMC Utrecht attendeert patiënten voor wie het een optie is én meer dan 6 maanden op de wachtlijst staat, op de mogelijkheid van zorgbemiddeling via de zorgverzekeraar. Samen met de patiënten wordt de wachtlijst voor operaties zo optimaal en volledig mogelijk geinricht.
Als je een vraag krijgt van één van je patiënten naar aanleiding van dit telefoongesprek dan ben je op de hoogte van de achtergrond. Heb je er een vraag over? Dan kun je deze mailen naar patientenservice@umcutrecht.nl.