Veelgestelde vragen
TBHZ
Plan van Aanpak: Waar kan ik mijn Plan van Aanpak aanleveren?
Je kan een Plan van Aanpak aanleveren via een webformulier. Via de besloten omgeving van de UNICUM website log je in. Daar vind je de knop ‘Toekomstbestendige Huisartsenzorg’ waarachter je een plan in kan leveren. Een handleiding voor het vinden van en het invullen van een Plan van Aanpak vind je hier.
Plan van Aanpak: Wat doet UNICUM met mijn Plan van Aanpak?
UNICUM heeft als taak om te kijken of het plan in grote lijnen haalbaar is en of het past binnen de kaders van dit programma. Als dat zo is, dan bekrachtigen wij het Plan van Aanpak. Mocht dat niet zo zijn, dan geven wij feedback.
Plan van Aanpak: Wat doet Zilveren Kruis met mijn plan van aanpak?
Zilveren Kruis krijgt je Plan van Aanpak niet te zien. UNICUM heeft als taak om te beoordelen of het Plan van Aanpak past binnen de kaders die Zilveren Kruis gesteld heeft. Rapportage naar Zilveren Kruis wordt gedaan op hoofdlijnen.
Plan van Aanpak: Hoe maak ik een goed Plan van Aanpak?
Het maken van een goed Plan van Aanpak kan best lastig zijn. Wij bieden daarom een toolbox aan die daarbij helpt. Ook ben je van harte welkom bij een werksessie om gezamenlijk aan de slag te maken met een Plan van Aanpak. Aanmelden daarvoor kan via de scholingskalender. Daarnaast kan je op de inspiratiepagina zien waar je collega’s mee bezig zijn. Hier zullen steeds nieuwe inspiratieverhalen op verschijnen. Neem bij vragen vooral contact met ons op. Het is ook mogelijk om op je praktijk een gesprek te hebben over de resultaten van de praktijkscan en/of het Plan van Aanpak.
Praktijkscan: Help! Ik heb nog geen inloggegevens ontvangen?
Controleer eerst de spam/ongewenste e-mail map, als daar geen e-mail van WordPress in zit neem dan contact met ons op via: tbhz@unicum-huisartsenzorg.nl.
Praktijkscan: Kan ik het e-mailadres nog wijzigen dat voor de praktijkscan wordt gebruikt?
Ja, dat kan. Wijziging van het e-mailadres kunt u per e-mail aan ons doorgeven: tbhz@unicum-huisartsenzorg.nl.
Praktijkscan: Kan ik tijdens het invullen van de praktijkscan stoppen en later verdergaan?
Ja, dat kan. Het systeem onthoudt bij welke vraag u in de ladder bent gebleven, mits u dit tussentijds hebt opgeslagen. U kunt dan op een later moment verdergaan. Zie hiervoor ook de handleiding.
Praktijkscan: Klopt het dat ik geen melding heb gehad dat de ladders compleet zijn ingevuld na afloop?
Ja, dat klopt. Indien op de ‘ladders’ pagina de betreffende ladders de status ‘100% voltooid’ hebben, kunt u het programma afsluiten. De resultaten zijn dan al opgeslagen, verder hoeft u niets te doen. Mocht u hierover twijfelen, kunt u altijd even mailen naar tbhz@unicum-huisartsenzorg.nl.
Praktijkscan: Kan ik naar aanleiding van het invullen van de praktijkscan nog wisselen van thema?
Ja, dat kan. Een praktijk kan zelf beslissen met welk thema ze aan de slag gaat, ook al heeft ze eerder een ander thema aan ons doorgegeven.
Praktijkscan: Kunnen wij als maatschap de praktijkscan één keer invullen voor meerdere huisartspraktijken?
Nee, dat kan helaas niet. De Praktijkscan is onderdeel van de individuele deelname aan TBHZ. Een praktijk (met eigen praktijk-AGB) neemt individueel deel en voert zijn eigen declaratie uit. De individuele contractering/vergoeding/kpi’s zijn dus op praktijkniveau. De maatschap of meerdere zelfstandige praktijken mogen wel gezamenlijke initiatieven uitwerken en deze gezamenlijk implementeren.
Declaratie: Kan er momenteel al gedeclareerd worden bij ZK?
Ja, het is mogelijk om Toekomstbestendige Huisartsenzorg te declareren. Dit kan met declaratiecode 31400.
Declaratie: Moet ik als praktijk contact opnemen met Zilveren Kruis over het contract Toekomstbestendige Huisartsenzorg?
Nee, in principe hoeft voor dit traject geen interactie plaats te vinden tussen Zilveren Kruis en de huisarts, behalve in het portaal.
VIPLive
Wat zijn de voordelen van het gebruik van de VIPLive en de app voor digitale communicatie?
Zorgprofessionals, patiënten en mantelzorgers kunnen via VIPLive en met de app gemakkelijk en veilig berichten sturen en informatie uitwisselen. De berichtenfunctie op is vergelijkbaar met WhatsApp. De communicatiemodule en app worden continu verbeterd aan de hand van gebruikersvragen en -wensen. Het gebruik is kosteloos voor bij UNICUM aangesloten praktijken en hun patiënten en samenwerkingspartners.
Is communiceren via VIPLive en de app Calculus VIP veilig?
De makers en beheerders van Calculus VIP zijn ISO 27001 gecertificeerd. Dat betekent dat zij voldoen aan de internationale standaard op het gebied van informatiebeveiliging.
De informatie die je via de app uitwisselt is beveiligd door encryptie: de informatie die je verstuurt is hierdoor niet te ontcijferen door derden. De informatie kan alleen worden ontcijferd met codes die zijn verbonden aan de accounts van de verzender en de ontvanger.
Er is een dubbele controle bij het starten met de app. Eenmalig scan je een QR-code (Android) of vul je een gebruikersnaam/wachtwoord in (Apple). Vervolgens log je bij elk gebruik van de app in met een pincode. Net als bij een app van een bank.
Foto’s die je binnen de app maakt en naar anderen verstuurt (bijvoorbeeld van een wond), worden niet in de fotogalerij van je smartphone of tablet opgeslagen.
Zien de zorgprofessionals/patiënten/mantelzorgers met wie ik via VIPLive communiceer mijn mailadres of telefoonnummer?
Nee, het linken met andere gebruikers verloopt via de webapplicatie VIPLive. Mailadressen of telefoonnummers zijn niet zichtbaar.
Wat kost het gebruik van VIPLive?
UNICUM stelt het gebruik van VIPLive (de communicatiemodule en de app Calculus VIP) kosteloos beschikbaar voor bij UNICUM aangesloten praktijken, hun patiënten en samenwerkingspartners.
Kan ik informatie terugschrijven naar het HIS?
Ja. Als een gesprek is afgerond, kan het met één druk op de knop teruggeschreven worden naar het HIS in de vorm van een edifactbericht.
Wat zijn de technische randvoorwaarden voor het gebruik van de Calculus VIPapp?
Smartphone of tablet
Internetverbinding
Zorgverleners hebben een eigen VIPLive account nodig om de app te kunnen activeren.
Waarvoor kan de app in de praktijk gebruikt worden?
De app heeft meerwaarde bij patiënten die complexe zorg nodig hebben: waar meerdere zorgverleners bij betrokken zijn waarbij afstemming met elkaar van belang is. De app kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden ter ondersteuning van stoppen met roken. Een ander voorbeeld: de wijkverpleegkundige kan foto’s van wonden doorsturen ter beoordeling en meetwaarden van bijvoorbeeld patiënten met diabetes.
Hoe zit het met de privacy van de gegevens van de patiënt?
Wanneer zorgverleners samenwerken is gegevensuitwisseling vaak noodzakelijk en (wettelijk) toegestaan. Zeker als het gaat om zorgverleners die als team betrokken zijn bij de zorg zoals de huisarts, praktijkondersteuner en waarnemer. De wet bepaalt echter wel dat alleen informatie mag worden verstrekt die noodzakelijk is voor de zorgverlener om de patiënt te kunnen behandelen, dan wel begeleiden.
Bij wie kan ik terecht met vragen over de app?
Heb je de app al in gebruik genomen en heb je een vraag over het gebruik in de praktijk?
Voor technische zaken:
Calculus – stuur een e-mail of bel 088 - 528 10 20
Voor algemene zaken:
Neem contact op met praktijkconsulent Connie Lamers of Brenda Baar.
O&I
Wat is O&I?
O&I staat voor Organisatie & Infrastructuur. Onder deze titel worden gelden beschikbaar gesteld om de samenwerking tussen de eerstelijnszorg, het sociaal domein en welzijn op te zetten en te onderhouden.
O&I vindt zijn oorsprong in het Hoofdlijnenakkoord 2014-2017, waarin werd benadrukt hoe belangrijk een sterke organisatie is om de zorgdoelen te behalen en uitdagingen aan te pakken. Die noodzaak is nog duidelijker geworden met de publicatie van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Visie Eerstelijn 2030, waarin (lokale) samenwerking binnen en tussen zorg en het sociaal domein nadrukkelijk als voorwaarde wordt gesteld.
Een sterke organisatie op lokaal en regionaal niveau helpt bij een betere afstemming met en rond de patiënt, de juiste zorg op de juiste plek, efficiënte inzet van mensen en middelen, en meer werkplezier voor alle professionals. Hiervoor is een goede infrastructuur onmisbaar, zowel op het bestuurlijke als op het digitale vlak. Dankzij de O&I-financiering wordt dit netwerk van samenwerkingen opgebouwd en versterkt, zodat zorg en welzijn voor inwoners verbeterd wordt.
Wat ging eraan vooraf?
In het verleden is op verschillende manieren financiering beschikbaar gesteld om multidisciplinaire samenwerking in de eerstelijnszorg te stimuleren, elk met hun eigen voorwaarden. In 2007 werd bijvoorbeeld de betaaltitel de GEZ-regeling (Geïntegreerde Eerstelijnszorg) ingevoerd om multidisciplinaire samenwerking en innovatie te stimuleren. Na ruim 10 jaar werd nieuwe instroom in de GEZ stopgezet, en konden multidisciplinaire samenwerkingsverbanden vanaf dat moment gebruikmaken van de betaaltitel de OWZ-regeling (Ontwikkeling Wijkgerichte Zorg).
Het “Velzel”-rapport (Impactanalyse O&I) stelde voor om deze betaaltitels te vervangen door 3 nieuwe betaaltitels:
- ‘wijkmanagement’,
- ‘regiomanagement’
- ‘ondersteuning ketenzorg’.
Daarnaast is voorgesteld om de huisartsenpraktijken te ondersteunen met een aparte regeling voor ‘praktijkmanagement’. Deze betaaltitels zijn per 1 januari 2018 ingevoerd, en vallen allemaal onder de naam O&I. Er gelden hierbij vrije tarieven, maar een contract met de verzekeraar is verplicht. De overgang van GEZ/OWZ naar O&I duurde 3 jaar (2019 – 2021), waarbij oude regelingen werden afgebouwd en de nieuwe structuren binnen O&I werden opgebouwd.
Welke activiteiten vallen onder O&I?
Alle activiteiten die bijdragen aan het organiseren en versterken van multidisciplinaire samenwerkingsnetwerken tussen de verschillende zorg- en welzijnsprofessionals, met als doel de ondersteuning van inwoners te verbeteren op het gebied van welzijn en zorg. O&I kent meerdere niveaus waarvan de gemeente het belangrijkste niveau is. Op dit lokale niveau wordt afstemming en samenwerking in de Lokale Samenwerkingsverbanden (LSV’s) tussen verschillende disciplines en domeinen in de wijk of gemeente georganiseerd en wordt gezamenlijk gekeken waar verbetering nodig is op basis van de behoefte van de eigen inwoners. Deze verbeteringen worden vastgelegd en uitgevoerd aan de hand van jaarplannen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Het oprichten van een projectgroep bestaande uit verschillende zorg- en welzijnsprofessionals om betere ondersteuning te organiseren voor specifieke vraagstukken die spelen in de gemeente of wijk aan te pakken. Denk aan het project “Thuiswonende ouderen” in Houten. Of kijk voor meer voorbeelden op de website bij de LSV’s.
- Het beschikbaar stellen en mede-onderhouden van een digitaal platform waar inwoners informatie kunnen vinden over zorg en ondersteuning, en waar professionals in een besloten community informatie, kennis en ervaringen kunnen delen.
- Het versterken van de samenwerking tussen zorg, welzijn en het sociaal domein.
- Het invoeren van lokale en regionale werkafspraken.
Waarom is O&I belangrijk?
In Nederland is de huisarts de eerste ingang voor elke medische vraag. We waarderen deze laagdrempelige en vaak snel toegankelijke zorg zo sterk, dat de huisarts tegenwoordig ook benaderd wordt voor allerlei andere hulpvragen.
Voor een aantal hulpvragen ligt het antwoord niet in het medisch domein, maar is een andere vorm van ondersteuning of hulp passender, zoals vanuit het sociaal domein of welzijnsorganisaties. Ook kan het zo zijn dat een hulpvraag juist meerdere disciplines binnen het medisch domein raakt, denk aan een huisarts, een fysio en een diëtist. Het versterken van de bekendheid van het diverse aanbod van zorgverleners en het versterken van deze multidisciplinaire samenwerkingsverbanden gaat echter niet vanzelf; daar zijn mensen en middelen voor nodig. Juist die middelen kunnen vanuit de betaaltitel O&I beschikbaar worden gesteld. Zodat inwoners weten waar zij terecht kunnen voor zichzelf, maar misschien ook voor een ouder of een partner.
De geldstroom vanuit de O&I is gekoppeld aan de ION-registratie. ION staat voor Inschrijving Op Naam, een systeem waarin patiënten worden geregistreerd bij hun huisarts. Dit betekent dat financiering afhankelijk is van het juiste en actuele inschrijven van patiënten bij de huisarts. Huisartsen spelen hierin een cruciale rol, aangezien zij als enige zorgpartij beschikken over de meest volledige en actuele gegevens van alle inwoners binnen onze twee regio’s.
Waar past O&I in de strategie van UNICUM?
het Strategisch PlanNet als voorheen bij GEZ- en OWZ-financiering gelden voor de O&I-financiering een aantal voorwaarden. Een van de belangrijkste is dat het O&I-contract door een Regionale Huisartsen Organisatie (RHO) moet worden gesloten. De huisartsen zijn van oudsher goed georganiseerd en hebben met vooruitziende blik in 2017 gezamenlijk besloten met elkaar de regionale huisartsenorganisatie UNICUM Huisartsenzorg op te richten. O.a. de voormalige GEZ- en OWZ-samenwerkingen in het werkgebied zijn hierin opgegaan.
UNICUM Huisartsenzorg is opgericht door en voor huisartsen en richt zich op het faciliteren van de huisarts in zijn praktijk. Dat doet zij vanuit het kantoor in Bilthoven, waar de centrale ondersteuningsorganisatie is gevestigd. Sinds 2017 hebben meerdere gebeurtenissen invloed gehad op de ondersteuningsorganisatie. Zo zijn de huisartsenposten in Nieuwegein en Zeist van Stichting Primair overgegaan naar UNICUM Huisartsenspoedpost B.V. en werden met de introductie van de O&I-financiering ook andere partijen, zoals zorg- en welzijnsprofessionals, geïntroduceerd.
In 2022 heeft UNICUM zich na een intensief traject uitgesproken over haar rol in dit complexe speelveld. Als Regionale Huisartsen Organisatie is haar verantwoordelijkheid de ondersteuning van de huisarts in zijn praktijk. Vanuit UNICUM Huisartsenspoedpost B.V. heeft zij daarnaast nadrukkelijk de verantwoordelijkheid voor de organisatie van de ANW (avond-, nacht- en weekend) diensten en tot slot heeft zij vanuit de O&I-middelen nadrukkelijk ook de verantwoordelijkheid voor het organiseren van de samenwerking tussen disciplines en domeinen, zowel regionaal als ook lokaal. Dit wordt beschreven in het Strategisch Plan 2024-2025.
Onder dit alles ligt het nadrukkelijke besef dat de opgave zo groot is dat geen enkele partij dit alleen kan realiseren. We zullen het met elkaar, in goede samenwerking, moeten zien te redden. Dat geldt voor alle partijen in het veld, ongeacht domein of discipline, én voor de medewerkers van de ondersteuningsorganisatie op het kantoor van UNICUM in Bilthoven. Alleen als we met elkaar de juiste koers uitstippelen en iedereen vanuit zijn/haar eigen positie en expertise een bijdrage levert, kunnen we ervoor zorgen dat hulp en ondersteuning in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit blijven.
Wat is de link tussen O&I en IZA/GALA/Visie eerstelijnszorg 2030?
Het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de Visie eerstelijnszorg 2030 benadrukken allemaal hoe cruciaal het lokaal multidisciplinair samenwerken is om zorg en welzijn toegankelijk, betaalbaar en toekomstbestendig te maken voor de inwoners van onze regio’s. O&I richt zich helemaal op die multidisciplinaire lokale samenwerking in de wijken en gemeenten.
Wat is een LSV?
Het LSV is de centrale schakel voor een succesvolle uitvoering van O&I op lokaal niveau. Hier wordt de samenwerking tussen alle zorg- en welzijnsprofessionals in de gemeente of wijk vormgegeven. De huisartsen zijn van oudsher initiatiefnemer voor samenwerking rondom hun patiënt en spelen deze rol ook binnen O&I. Toch kan elke gemeente deze samenwerking organiseren op een manier die past bij haar specifieke werkgebied, omvang en ambities. In grote gemeenten met veel diversiteit in de wijkpopulatie, of in gemeenten met meerdere dorpskernen met specifieke problematiek, kan de aanpak per wijk verschillen. In kleinere gemeenten met gelijksoortige problemen is zo’n differentiatie vaak niet nodig.
Het LSV stelt jaarlijks een plan op voor de totale populatie, waarbij indien nodig gedifferentieerd wordt op basis van doelgroep, zoals ouderen of mensen in armoede. Alle zorg- en welzijnsprofessionals kunnen input geven voor dit plan, direct of indirect deelnemen in de besluitvorming, bijdragen aan een project leveren, ideeën aandragen of betrokken zijn bij de uitvoering via een projectgroep.
Waarom zijn er Lokale Samenwerkingsverbanden?
UNICUM heeft ervoor gekozen om de multidisciplinariteit op gemeenteniveau te borgen, op de plek waar het nodig is: in de Lokale Samenwerkingsverbanden. Zij zijn op de hoogte van de uitdagingen waarmee hun wijk of gemeente te maken heeft. Dus zij kunnen als samenwerkingsverband zelf het beste bepalen welke doelgroep meer aandacht behoeft. Alle grote akkoorden focussen op een nauwere samenwerking tussen zorg en sociaal domein. Het sociaal domein is onderdeel van de gemeente, met die partij moeten afspraken worden gemaakt. Ook dat pleit voor een LSV op het niveau van een gemeente.
Hoe is een LSV georganiseerd?
Er komen veel belangen samen in het LSV, die uiteindelijk verwerkt worden in het jaarplan en de begroting. Om dat proces goed te laten lopen en ervoor te zorgen dat iedere professional die dat wil inbreng kan leveren en mee kan besluiten, voeren de LSV’s in 2024 en 2025 een professionaliseringsslag door. De eerste stap in dat proces is het vormen van een lokale stichting, voor die LSV’s waar dat nog niet was gerealiseerd. Dat zorgt ervoor dat in elk LSV er eind 2025 sprake is van een multidisciplinair bestuur (voorheen kernteam) van 3 tot 5 personen, zodat het bestuur slagvaardig en daadkrachtig kan optreden. Lokaal zijn er veel meer partijen actief in ondersteuning en zorg; deze kunnen zitting nemen in de zogenoemde deelnemersraad. De deelnemersraad vertegenwoordigt daarmee ook het perspectief van die partijen die niet in het bestuur zijn vertegenwoordigd en heeft instemmingsrecht bij een aantal bestuursbesluiten, bijvoorbeeld het vaststellen van het jaarplan en de begroting.
Een essentiële functie binnen het LSV is de wijkmanager. De wijkmanager, ook weleens netwerkmanager genoemd, is onmisbaar in de lokale samenwerking. Niet alleen ondersteunt hij/zij het bestuur en de deelnemersraad, maar de wijkmanager is ook de verbindende schakel tussen alle lokale partijen uit alle domeinen. Hij/zij enthousiasmeert, stimuleert, initieert en coördineert al datgeen dat bij kan dragen aan een zo optimaal mogelijke lokale samenwerking. De wijkmanager is tevens de verbindende schakel naar de ondersteuningsorganisatie van UNICUM en put uit kennis, ervaringen en expertise van het gehele team van wijkmanagers én de ondersteuningsorganisatie door zijn/haar deelname aan het periodieke regionale wijkmanagersoverleg.
Er is een professionaliseringsslag gedaan voor de LSV's. Wat is het voordeel van een stichting?
Met de professionaliseringsslag werkt elk LSV vanuit een formele juridische grondslag, de stichting. Dat zorgt o.a. voor heldere afspraken rond bestuur, besluitvorming en verantwoordelijkheden, in lijn met de governancecode voor de zorg. Een tweede pluspunt is de betere borging van de continuïteit van de samenwerking, dat versterkt de toekomstbestendigheid. Nog een belangrijk voordeel van deze werkwijze is dat een stichting een rechtspersoon is en daarmee bevoegd om zelfstandig afspraken te maken, overeenkomsten te sluiten en contracten te ondertekenen.
Welke LSV’s zijn er in onze regio's?
In Zuidoost Utrecht (ZOU) zijn de volgende LSV's actief:
- LSV Bunnik
- LSV De Bilt
- LSV Utrechtse Heuvelrug
- LSV Wijk bij Duurstede
- LSV Zeist
In Lekstroom gaat het om de volgende LSV's:
- LSV Houten
- LSV IJsselstein
- LSV Nieuwegein
- LSV Kern Schoonhoven
- LSV Vianen
Wie kan onderdeel zijn van een LSV?
Iedereen kan onderdeel zijn van een LSV zolang hij/zij zich vanuit zijn/haar professionele rol inzet voor het verbeteren van de samenwerking tussen zorg, sociaal domein en welzijn in zijn of haar gemeente.
Hoe word je onderdeel van jouw LSV? Of heb je andere vragen?
Ben jij zorgverlener in de eerstelijn, sociaal domein of welzijn en heb jij ideeën over hoe je de samenwerking tussen zorg en welzijn in jouw wijk of gemeente kan verbeteren? Of heb je vragen over O&I of een Lokaal Samenwerkingsverband? Neem dan vrijblijvend contact op met de wijkmanager via mail om jouw mogelijkheden te bespreken.
MTVP
Wanneer begint de twee jaar tijd van MTVP te lopen?
De 2 jaar looptijd van MTVP start op het moment dat je praktijk is ingeloot, bijvoorbeeld is dit per 1 juli 2023, dan is MTVP dus per 1 juli 2025 afgerond.
Wat zijn de voorwaarden voor deelneming aan MTVP in het eerste jaar?
Deelname aan MTVP betekent dat je binnen 3 thema’s minimaal 1 interventie in het eerste jaar uitvoert. De thema’s zijn 'Anders werken in de praktijk', 'Het goede gesprek' en 'Intervisie'. In jaar 2 komt daar 'Samenwerken in het Netwerk' bij.
Ik zou graag het kernelement ‘Uitbreiding van personele capaciteit’ willen inzetten. Krijg ik dan als praktijk meer budget om dit uit te kunnen voeren?
Nee, de praktijk krijgt een vastgesteld bedrag per ion voor MTVP. Je kunt als praktijk zelf bepalen hoe je de MTVP gelden gaat inzetten: Uitbreiding van personele capaciteit is een facultatief.
Ik heb al consulten van 15 minuten. Kan ik dit gebruiken als interventie?
Voor MTVP is deze langere consultduur geen interventie, maar een uitkomst. Door de interventies in te zetten, kan er binnen deze 15 minuten consultduur voldoende tijd vrijkomen om werkelijk het goede gesprek te voeren met de patiënt.
Hoe en wanneer kan ik declareren?
UNICUM heeft aan Zilveren Kruis een lijst met startdata per praktijk doorgegeven. Zilveren Kruis voegt een addendum toe aan het VECOZO portaal en 14 dagen na acceptatie van het addendum kun je declareren. Staat er geen addendum in je Vecozo portaal? Mail dit dan naar mtvp@unicum-huisartsenzorg.nl
Kan iedere huisarts instromen?
Iedereen kan instromen mits de huisarts wil voldoen aan de landelijke en regionale MTVP-afspraken. De instapmomenten zijn 1 juli 2023, 1 oktober 2023, 1 januari 2024. Instroom of deelname aan MTVP is geen verplichting. De huisarts kiest hier zelf voor.
Wie bekostigt de gekozen interventies?
Huisartsen krijgen zelf budgetten voor de implementatie van de MTVP interventies in de dagpraktijk en zijn vrij om dit zelf naar eigen wens en behoefte in te vullen.
Wat biedt UNICUM aan als RHO?
UNICUM kiest ervoor om interventies, die op locatie van UNICUM in Bilthoven worden aangeboden, kosteloos beschikbaar te stellen. Het aanbod betreft: Triage in de dagpraktijk, Lean werken, SOLK/ALK en Positieve Gezondheid. Deze worden gefinancierd vanuit de MTVP-vergoeding die UNICUM als RHO ontvangt. UNICUM biedt geen vergoeding voor interventies die door de dagpraktijken zelf worden ingezet.
Intervisie: wat en hoe?
Tijdens een intervisie kun je een of meerdere gekozen MTVP-interventies als casus inbrengen. Hiermee kun je bespreekbaar maken hoe een gekozen MTVP-interventie heeft bijgedragen aan Meer Tijd Voor de Patiënt binnen jouw praktijk. Het doel is dat elke praktijk in het 1ste jaar van MTVP minimaal 1 keer deelneemt aan een intervisie met collega’s en in het 2de MTVP-jaar ook minimaal 1 keer.
Wat moet ik uploaden in mijn eigen MTVP Corpio omgeving?
Je hoeft geen praktijkplan te uploaden. Er is binnen Corpio een 'Intervisie format' beschikbaar wat je kunt invullen voor het intervisieverslag. Je kunt het intervisieverslag hierna uploaden in Corpio rechtsboven bij 'bestanden beheren'. Het heeft de voorkeur om intervisiebijeenkomsten lokaal te organiseren, als er geen lokale overlegstructuur is waar dit past, dan kun je dit aangeven en mailen naar mtvp@unicum-huisartsenzorg.nl.
GGZ
POH-GGZ: Valt intervisie onder scholing?
Intervisie valt volgens de cao Huisartsenzorg onder scholing en is een informele scholingseis in het kwaliteitsregister. Onder scholing wordt ook verstaan: e-learning, intervisie en coaching.
POH-GGZ: Hoeveel tijd mag ik besteden aan scholing binnen werktijd?
In de cao Huisartsenzorg is een belangrijke plaats ingeruimd voor de scholing van werknemers. Uitgangspunt is dat het bijhouden en ontwikkelen van de vakbekwaamheid en de inzetbaarheid een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is van werkgever en werknemer. Scholing is een recht én een plicht. In de cao is allereerst het recht van werknemers vastgelegd op tenminste 20 uur geaccrediteerde of anderszins erkende scholing per jaar. Er is voor geaccrediteerde of erkende scholing gekozen om daarmee ook de kwaliteit en de praktijkgerichtheid van de scholing te waarborgen.
Het minimumaantal uren scholing per jaar in het scholingsplan is gesteld op 20 uur geaccrediteerde of anderszins erkende scholing bij een dienstverband van meer dan 8 uur per week. Bij een dienstverband van gelijk of minder dan 8 uur per week heeft werknemer recht op een minimumaantal van 10 uur geaccrediteerde of anderszins erkende scholing. Deze minimumaantallen kunnen uitsluitend worden toegepast als de werknemer daarmee aan de eisen voor (her)registratie in het toepasselijke kwaliteitsregister kan voldoen.
POH-GGZ: Mag ik scholing ook volgen in eigen tijd?
Scholing vindt in principe plaats onder werktijd. Indien de scholing - na overleg met je leidinggevende - plaatsvindt buiten werktijd, worden de uren uitbetaald of gecompenseerd in vrije tijd. De voorkeur van de werknemer wordt daarbij gevolgd. Daarbij wordt het gebruikelijke uurloon aan de werknemer betaald tenzij scholing in het weekend plaatsvindt, dan zijn de bepalingen van artikel 4.9 en 4.10 van de cao Huisartsenzorg van toepassing.
POH-GGZ: Hoe ziet de verdeling scholing en intervisie er idealiter uit?
Het Kwaliteitsregister ‘Praktijkondersteuner huisarts GGZ’ geeft de volgende inhoudelijke eisen:
Per registratieperiode van 5 jaar behaalt de geregistreerde minimaal 150 punten (circa 30 per jaar), onder te verdelen in: 3 categorieën:
- Categorie A: 75 uur (circa 15 per jaar) door geaccrediteerde nascholing (formele scholing);
- Categorie B: 25 uur (circa 5 per jaar) door intervisie, supervisie en intercollegiale toetsing (informele scholing);
- Categorie C: 50 uur (circa 10 per jaar) door functie gebonden activiteiten (informele scholing).
POH-GGZ: Hoe kan ik mijn scholing en intervisie het best inplannen?
1) Voorop gesteld; bij een contract meer dan 8 uur heb je recht op 20 uur scholing per jaar. Bij een contract van 8 uur of minder heb je recht op 10 uur scholing per jaar.
2) Maak samen met je werkgever jaarlijks een scholingsplan.
3) Intervisie valt volgens de cao Huisartsenzorg onder scholing en is een informele scholingseis in het kwaliteitsregister. Volgens de cao Huisartsenzorg gaat intervisie af van de scholingsuren.
4) Maak van tevoren een duidelijke afspraak met je leidinggevende over en hoe en wanneer je de uren voor intervisie compenseert, als dit niet onder werktijd kan.
Netwerk en e-health: We kunnen 4 uur extra per week voor de POH-GGZ inzetten voor netwerk en e-health. LV POH-GGZ doet de aanbeveling: maak regionaal een plan. Kan UNICUM daarbij helpen?
In het kader van het IZA (Integraal Zorgakkoord) zijn er allerlei ontwikkelingen aan de gang. Vanuit UNICUM zijn wij betrokken bij diverse overleggen waar het o.a. gaat over regioplannen. Het opzetten van mentale gezondheidscentra en het opzetten van verkennende gesprekken is een belangrijk onderdeel om beter met elkaar te gaan samenwerken en de patiënt sneller en beter te kunnen helpen bij zijn zorgvraag. Overigens is Altrecht de kartrekker hierin.
Met verschillende partijen uit zorg, welzijn en het sociale domein wordt gesproken over hoe mentale gezondheidscentra eruit kunnen komen te zien en hoe de verkennende gesprekken opgezet kunnen worden. Helaas is hierover veel nog onduidelijk, ook over de rol van de POH-GGZ. Voorop staat dat het samenwerken met, en de vindbaarheid van andere partijen, hierin essentieel is. Zodra er hierover meer duidelijkheid is, vind je dit terug op deze website.
Vanuit de GGZ-werkgroep onderzoeken wij manieren om consultatie makkelijker en laagdrempeliger te maken. Een idee is om dit te gaan doen via ‘VIP Samenwerken’. Je zou kunt dan makkelijker en veilig overleggen met partijen in de SGGZ, BGGZ en het sociale domein. Ook onderzoekt de werkgroep of een regionale overlegtafel een manier kan zijn om huisartsen en POH-GGZ te ondersteunen bij complexe problematiek.
Met betrekking de sociale kaart biedt UNICUM ondersteuning bij het opzetten van een dergelijke sociale kaart of anders gezegd “digitale voordeur” Kijk bijvoorbeeld eens naar www.zorg4zeist.nl. Hier kunnen bewoners en hulpverleners informatie vinden over welzijn, sociaal domein en zorg en zelfhulp. Het idee is dat zij een duidelijk overzicht hebben van alle partijen in hun regio. Via het besloten deel kun je ook met elkaar samenwerken en informatie delen, hiervoor is een account nodig. Dit is een mooi voorbeeld van een regio-platform.
Wachten waard: Wat is dit initiatief?
In de diverse regio’s zijn verschillende initiatieven gaande om de samenwerking in de wijk te bevorderen. Zo worden er eerstelijns bijeenkomsten georganiseerd waar met mensen vanuit welzijn, sociaal domein en zorg elkaar ontmoeten en afspraken maken over hoe de samenwerking te verbeteren. Voor patiënten op de wachtlijst SGGZ is er ook het traject “wachten waard”. Hier worden patiënten door ervaringsdeskundigen ondersteund. De eerste ervaringen zijn positief en soms zelf zo goed dat patiënten zonder verder behandeling weer grip op hun leven krijgen.
Nog geen antwoord gekregen op je vraag? Mail dan naar r.plooij@unicum-huisartsenzorg.nl dan beantwoorden we je vraag graag. En wellicht zie je hem bij “veelgestelde vragen” terug.
Overige vragen
Met wie werkt Unicum samen?
Om dit te realiseren werken de huisartsen intensief samen in een multidisciplinair netwerk van (zorg)professionals in praktijk, wijk, gemeente en regio. De samenwerking is gericht op het bevorderen van de eigen regie, autonomie en kwaliteit van leven van mensen.
Hoe voorziet Unicum mensen 7x24 uur van goede zorg en ondersteuning in de eigen omgeving?
Om dit te realiseren werken de huisartsen intensief samen in een multidisciplinair netwerk van (zorg)professionals in praktijk, wijk, gemeente en regio. De samenwerking is gericht op het bevorderen van de eigen regie, autonomie en kwaliteit van leven van mensen.
Waar zijn de huisartsenspoedposten gevestigd?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur vitae hendrerit turpis, ac interdum enim. Morbi pharetra diam at mauris placerat rhoncus. Cras maximus non nisi in fermentum.
Spoedpost Nieuwegein
Koekoekslaan 1
3435CM Nieuwegein
Spoedpost Zeist
Professor Lorentzlaan 76
3707HL Zeist
Waar gaat Unicum voor?
Om dit te realiseren werken de huisartsen intensief samen in een multidisciplinair netwerk van (zorg)professionals in praktijk, wijk, gemeente en regio. De samenwerking is gericht op het bevorderen van de eigen regie, autonomie en kwaliteit van leven van mensen.