Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Proactieve Zorgplanning

Proactieve zorgplanning: Een taak voor de POH?
In 2020 is de Leidraad proactieve zorgplanning ontwikkeld n.a.v. de Covid-pandemie. De Richtlijn Proactieve Zorgplanning (Pallialine) vervangt de leidraad uit 2020. Proactieve zorgplanning is het proces van in gesprek gaan, vooruit denken, plannen en organiseren van gewenste passende zorg in de laatste levensfase.

In deze nascholing gaan we in op gespreksvoering m.b.t. proactieve zorgplanning.
- Met wie ga je in gesprek?

- Hoe herken je een palliatieve patiënt en waarom markeer je de palliatieve fase?

- Wie start met de gesprekken? En hoe leg je de afspraken vast?

- Hoe weet je als hulpverleners van elkaar wat er is besproken?
We proberen praktische handvaten te bieden hoe je het gesprek hierover kunt aangaan. Want één ding is zeker, gesprekken over proactieve zorg zijn altijd te vroeg, totdat het te laat is. En niets is vanzelfsprekend wat betreft de zorg voor het levenseinde.

Doel: praktijkondersteuners krijgen praktische adviezen hoe met de patiënt in gesprek te raken over toekomstige zorg en het herkennen van hun eigen barrières en valkuilen én die van de patiënt. Zij realiseren zich dat proactieve zorgplanning meer is dan een ''afvinklijst'' m.b.t. afspraken over wel of niet reanimeren. Praktijkondersteuners realiseren zich dat zij een gedeelde rol hebben in de gesprekken hierover. Het motto van de avond is: proactieve zorgplanning, gewoon doen!

Docenten Classien Rebergen en Nicolien Ploos van Amstel geven deze scholing pro-actieve zorgplanning. De scholing begint om 17.30 uur met een inloop met een broodje, om 18.00 uur start het programma dat duurt tot 20.00 uur.
Leerdoelen
Na de nascholing:

- zijn de deelnemers op de hoogte met wie en wanneer ze een PZP-gesprek moeten voeren
- weten de deelnemers hoe ze het gesprek moeten vastleggen in het dossier
- zijn de deelnemers in staat om het PZP-gesprek te kunnen voeren
- zijn de deelnemers op de hoogte van de aanbevelingen om PZP in de praktijk te kunnen implementeren
Programma
Programma

17.30 Inloop met een broodje

18.00 Kennismaking en kennistoets

18.15 PowerPoint (inhoudelijk)

19.00 Pauze

19.15 Bespreken kennistoets

19.30 Vervolg PP met casus (interactief)

19.50 Ruimte voor vragen

20.00 Afronding