Unicum

Implementatie ziektelastmeter

UNICUM stimuleert het gebruik van de ziektelastmeter in de begeleiding van mensen met COPD. De ziektelastmeter is nu beschikbaar voor praktijken die werken met MicroHIS. Deze praktijken kunnen van UNICUM ondersteuning krijgen.

Het gaat om hulp op technisch vlak, maar ook om ondersteuning en bij de implementatie in de zorg, in de vorm van coaching door een expertteam en nascholing. Heeft u interesse of vragen? Neem dan contact op met Miriam de Kleijn via e-mail of bel 06-48097680.

Wat is de ziektelastmeter?
Het domein ziektelast is onderdeel van de zorgstandaard. Hieronder valt het emotioneel, psychisch, lichamelijk en sociaal functioneren. Om dit te kunnen meten en bespreken met de patiënt is de CCQ uitgebreid met vier vragen. Deze uitgebreide CCQ noemen we de ziektelastmeter. Op basis van de ingevoerde antwoorden en gegevens, toont een grafische module de integrale gezondheidstoestand met gekleurde ballonnen. Een groene ballon? Dan gaat het goed. Bij oranje moet je alert zijn en rood geldt als waarschuwing. Zo maakt de ziektelastmeter duidelijk zichtbaar wat goed gaat en wat beter kan. Het instrument past goed in persoonsgerichte zorg en ondersteunt gedeelde besluitvorming.

Kom ook naar het UNICUM Symposium!
Unicum organiseert op 3 oktober het symposium 'Samenwerken = samen doen' voor alle zorgprofessionals. Netwerkvorming en multidisciplinaire samenwerking staan centraal. Een prachtig inhoudelijk programma op een mooie locatie in Bunnik. Kom ook!
Nieuw: Handreiking voeding + stroomschema
Over voeding wordt ontzettend veel gezegd en geschreven, zowel door ervaringsdeskundigen als door wetenschappers. De inzichten en meningen verschillen en veranderen ook met de tijd. De nieuwe UNICUM Handreiking gezonde voeding en dieetadvies en het bijbehorende stroomschema geven een houvast bij het adviseren en begeleiden van uw patiënten.
Animatie spinnenweb positieve gezondheid
Wilt u ook met positieve gezondheid aan de slag in uw praktijk? Dat kan eenvoudig met gesprekstool 'het spinnenweb'. Een korte animatie toont hoe dit werkt en huisarts Brenda Ott vertelt over haar ervaringen in de praktijk.