Unicum
Unicum

Lekker en gezond eten

Lekker en gezond eten
Voor mensen met een chronische ziekte is gezond eten en een gezond gewicht ontzettend belangrijk. U kunt hiermee klachten en complicaties voorkomen. U voelt zich beter en hebt meer energie. Maar wat is gezond eten? De een mag juist wat aankomen en een ander is gebaat bij een paar kilo’s minder. Daarom is een persoonlijk voedingsadvies belangrijk.

Persoonlijk voedingsadvies
Het eerste voedingsadvies krijgt u meestal van de praktijkondersteuner in uw huisartsenpraktijk. Daarnaast kunt u een diëtist raadplegen. Het persoonlijk voedingsadvies houdt rekening met uw eetpatroon, met de medicatie die u gebruikt en met hoeveel u beweegt. Maar ook met wat u belangrijk vindt in het leven, zoals bijvoorbeeld uw geloof, samenzijn met familie of vrienden of hobby’s. Hebt u ervaring met diëten en afvalpogingen? Bespreek dan ook wat daarin wel en niet lukte. Ook dat is belangrijke informatie bij het opstellen van een goed en haalbaar voedingsadvies.

Als het nodig is, kan de huisarts u naar een diëtist verwijzen. Na deze verwijzing krijgt u tot maximaal vier uren (per jaar) dieetadvies vergoed. Hebt u geen verwijzing van de huisarts? Dan hangt het van uw verzekering af of u (een deel van) de kosten vergoed krijgt. Informeer hiernaar bij uw zorgverzekeraar.

Wat is gezonde voeding?
Wilt u weten of u gezond eet? Gebruik dan de schijf van vijf. Deze is onderverdeeld in vijf vakken:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten. Volkoren producten om voldoende vezels binnen te krijgen.
  3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei of vleesvervangers
  4. Vetten en olie (bakboter en broodsmeersel)
  5. Drinken (voor het vocht)

Kies elke dag uit elk vak en varieer volop. Eet drie maaltijden per dag. Tussendoortjes zijn niet nodig. Als u toch tussendoortjes gebruikt, neem dan hooguit drie gezonde tussendoortjes per dag. Op de website van het Voedingscentrum  vindt u veel informatie over gezonde voeding en afvallen. U vindt er ook elke week een gezond weekmenu en tips voor bij het boodschappen doen.

Alcohol
Wees matig met alcohol: voor vrouwen betekent dit niet meer dan één glas per dag en voor mannen maximaal twee glazen per dag. Drink liever niet elke dag alcoholhoudende dranken om gewenning te voorkomen. En drink nooit grote hoeveelheden. De glazen per dag kunt u niet opsparen om op een andere dag meerdere glazen te kunnen drinken.

Zout
Minder zout gebruiken is voor iedereen verstandig. Koop liever geen kant-en-klare maaltijden, soepen en sauzen. Ook kruidenmixen kunt u beter vermijden. Deze producten bevatten vaak te veel zout. Voeg geen zout toe aan het eten. Gebruiken kruiden, uien, knoflook of citroen in plaats van zout of gebruik een zoutmengsel met weinig natrium. Mensen met een hoge bloeddruk doen er goed aan om niet meer dan twee dropjes per dag te eten en geen producten die zoethout bevatten te gebruiken.

Gezond en lekker eten voor mensen met diabetes
Informatie over gezond  en lekker eten voor mensen met diabetes vindt u op de website van het Diabetes Fonds.

 

Kom ook naar het UNICUM Symposium!
Unicum organiseert op 3 oktober het symposium 'Samenwerken = samen doen' voor alle zorgprofessionals. Netwerkvorming en multidisciplinaire samenwerking staan centraal. Een prachtig inhoudelijk programma op een mooie locatie in Bunnik. Kom ook!
POH’s in het zonnetje gezet
Op 22 mei – de Dag van de POH – werden de POH’s door UNICUM in het zonnetje gezet bij de Veldkeuken in Bunnik. Het was een inspirerende dag met een afwisselend programma dat goed werd gewaardeerd door de deelnemers. Een korte terugblik in woord en beeld.
Nieuw: Handreiking voeding + stroomschema
Over voeding wordt ontzettend veel gezegd en geschreven, zowel door ervaringsdeskundigen als door wetenschappers. De inzichten en meningen verschillen en veranderen ook met de tijd. De nieuwe UNICUM Handreiking gezonde voeding en dieetadvies en het bijbehorende stroomschema geven een houvast bij het adviseren en begeleiden van uw patiënten.
Wensen en grenzen in de laatste levensfase
Op dinsdag 4 mei jongstleden kwamen ouderen, huisartsen, andere zorgverleners en geïnteresseerden samen in het Lichtruim in Bilthoven om de film ‘De dappere patiënt’ te bekijken. Daarna gingen zij onder leiding van huisarts Toosje Valkenburg in gesprek over de keuzes die mensen hebben als het gaat om zorg en behandeling.
Animatie spinnenweb positieve gezondheid
Wilt u ook met positieve gezondheid aan de slag in uw praktijk? Dat kan eenvoudig met gesprekstool 'het spinnenweb'. Een korte animatie toont hoe dit werkt en huisarts Brenda Ott vertelt over haar ervaringen in de praktijk.
Grote opkomst bij PRISMA-training hoge bloeddruk
Diëtiste Bea Pinkert en consulente Persoonsgericht Werken Gea van Andel gaven op 2 en 9 april een PRISMA-training in huisartsenpraktijk Voorwijk in Wijk bij Duurstede. De opkomst was hoog met gemiddeld achttien deelnemers. Zowel zorgprofessionals als patiënten wisten de bijeenkomsten goed te waarderen.
Positieve gezondheid, er is geen escape!
Speel de escaperoom met uw team en ontdek meer over positieve gezondheid. Maak op een ludieke en laagdrempelige manier kennis met alle zaken rondom Positieve Gezondheid. Speel het (gratis) spel met uw team en ga met elkaar in gesprek over deze vernieuwende kijk op gezondheid en ziekte.