Unicum
Unicum

Lekker en gezond eten

Lekker en gezond eten
Voor mensen met een chronische ziekte is gezond eten en een gezond gewicht ontzettend belangrijk. U kunt hiermee klachten en complicaties voorkomen. U voelt zich beter en hebt meer energie. Maar wat is gezond eten? De een mag juist wat aankomen en een ander is gebaat bij een paar kilo’s minder. Daarom is een persoonlijk voedingsadvies belangrijk.

Persoonlijk voedingsadvies
Het eerste voedingsadvies krijgt u meestal van de praktijkondersteuner in uw huisartsenpraktijk. Daarnaast kunt u een diëtist raadplegen. Het persoonlijk voedingsadvies houdt rekening met uw eetpatroon, met de medicatie die u gebruikt en met hoeveel u beweegt. Maar ook met wat u belangrijk vindt in het leven, zoals bijvoorbeeld uw geloof, samenzijn met familie of vrienden of hobby’s. Hebt u ervaring met diëten en afvalpogingen? Bespreek dan ook wat daarin wel en niet lukte. Ook dat is belangrijke informatie bij het opstellen van een goed en haalbaar voedingsadvies.

Als het nodig is, kan de huisarts u naar een diëtist verwijzen. Na deze verwijzing krijgt u tot maximaal vier uren (per jaar) dieetadvies vergoed. Hebt u geen verwijzing van de huisarts? Dan hangt het van uw verzekering af of u (een deel van) de kosten vergoed krijgt. Informeer hiernaar bij uw zorgverzekeraar.

Wat is gezonde voeding?
Wilt u weten of u gezond eet? Gebruik dan de schijf van vijf. Deze is onderverdeeld in vijf vakken:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten. Volkoren producten om voldoende vezels binnen te krijgen.
  3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei of vleesvervangers
  4. Vetten en olie (bakboter en broodsmeersel)
  5. Drinken (voor het vocht)

Kies elke dag uit elk vak en varieer volop. Eet drie maaltijden per dag. Tussendoortjes zijn niet nodig. Als u toch tussendoortjes gebruikt, neem dan hooguit drie gezonde tussendoortjes per dag. Op de website van het Voedingscentrum  vindt u veel informatie over gezonde voeding en afvallen. U vindt er ook elke week een gezond weekmenu en tips voor bij het boodschappen doen.

Alcohol
Wees matig met alcohol: voor vrouwen betekent dit niet meer dan één glas per dag en voor mannen maximaal twee glazen per dag. Drink liever niet elke dag alcoholhoudende dranken om gewenning te voorkomen. En drink nooit grote hoeveelheden. De glazen per dag kunt u niet opsparen om op een andere dag meerdere glazen te kunnen drinken.

Zout
Minder zout gebruiken is voor iedereen verstandig. Koop liever geen kant-en-klare maaltijden, soepen en sauzen. Ook kruidenmixen kunt u beter vermijden. Deze producten bevatten vaak te veel zout. Voeg geen zout toe aan het eten. Gebruiken kruiden, uien, knoflook of citroen in plaats van zout of gebruik een zoutmengsel met weinig natrium. Mensen met een hoge bloeddruk doen er goed aan om niet meer dan twee dropjes per dag te eten en geen producten die zoethout bevatten te gebruiken.

Gezond en lekker eten voor mensen met diabetes
Informatie over gezond  en lekker eten voor mensen met diabetes vindt u op de website van het Diabetes Fonds.

 

Ook voor ketenzorg patienten: feedback op de VIPapp
De VIP app wordt steeds meer gebruikt door huisartsen en hun samenwerkingspartners. De komende tijd vragen we daarom ook patiënten naar hun mening over de VIPapp. Patiëntenorganisatie Zorgbelang gaat voor ons in gesprek met ouderen en mantelzorgers die de app gebruiken.
Positieve Gezondheid, er is geen escape!
Speel de escaperoom met uw team en ontdek meer over Positieve Gezondheid. Maak op een ludieke en laagdrempelige manier kennis met alle zaken rondom Positieve Gezondheid. Speel het (gratis) spel met uw team en ga met elkaar in gesprek over deze vernieuwende kijk op gezondheid en ziekte.
Het gaat om uw vragen vóórdat u iets mankeert
Op 14 mei gaan ouderen, mantelzorgers en huisartsen in de Bilt met elkaar in gesprek tijdens de bijeenkomst ‘Het gaat om uw vragen voordat u iets mankeert’. Een film toont dilemma’s waarmee een mens geconfronteerd kan worden naarmate hij of zij ouder wordt. Hierna gaan de aanwezigen met elkaar in gesprek over het behouden van eigen regie en optimale in plaats van maximale zorg. U bent van harte welkom!
Nascholing nieuwe richtlijn CVRM
Begin april verschijnt de nieuwe richtlijn CVRM. Tijdens deze nascholing bespreken we de verschillen tussen de oude en de nieuwe richtlijn en gaan we in op hoe de nieuwe werkwijze te implementeren. De scholing is ontwikkeld voor huisartsen en praktijkondersteuners en wordt gegeven door de kaderhuisarts hart- en vaatziekten. Tijdens het tweede deel van de avond is er ruimte om casuïstiek te bespreken.
Denksessies toekomst ANW-zorg
Huisartsen, hidha’s en waarnemers uit de UNICUM-regio’s zijn uitgenodigd om deel te nemen aan denksessies over de ANW-zorg. Huisartsen willen 24/7 huisartsgeneeskundige zorg blijven leveren. Maar de drukte rondom de acute huisartsenzorg tijdens avond-, weekend- en nachtdiensten blijft toenemen. Welke problemen zijn er rondom de ANW-zorg in onze regio? En welke systeemveranderingen kunnen we bedenken om deze zorg toekomstbestendig te maken?