Unicum
Unicum

Lekker en gezond eten

Lekker en gezond eten
Voor mensen met een chronische ziekte is gezond eten en een gezond gewicht ontzettend belangrijk. U kunt hiermee klachten en complicaties voorkomen. U voelt zich beter en hebt meer energie. Maar wat is gezond eten? De een mag juist wat aankomen en een ander is gebaat bij een paar kilo’s minder. Daarom is een persoonlijk voedingsadvies belangrijk.

Persoonlijk voedingsadvies
Het eerste voedingsadvies krijgt u meestal van de praktijkondersteuner in uw huisartsenpraktijk. Daarnaast kunt u een diëtist raadplegen. Het persoonlijk voedingsadvies houdt rekening met uw eetpatroon, met de medicatie die u gebruikt en met hoeveel u beweegt. Maar ook met wat u belangrijk vindt in het leven, zoals bijvoorbeeld uw geloof, samenzijn met familie of vrienden of hobby’s. Hebt u ervaring met diëten en afvalpogingen? Bespreek dan ook wat daarin wel en niet lukte. Ook dat is belangrijke informatie bij het opstellen van een goed en haalbaar voedingsadvies.

Als het nodig is, kan de huisarts u naar een diëtist verwijzen. Na deze verwijzing krijgt u tot maximaal vier uren (per jaar) dieetadvies vergoed. Hebt u geen verwijzing van de huisarts? Dan hangt het van uw verzekering af of u (een deel van) de kosten vergoed krijgt. Informeer hiernaar bij uw zorgverzekeraar.

Wat is gezonde voeding?
Wilt u weten of u gezond eet? Gebruik dan de schijf van vijf. Deze is onderverdeeld in vijf vakken:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten. Volkoren producten om voldoende vezels binnen te krijgen.
  3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei of vleesvervangers
  4. Vetten en olie (bakboter en broodsmeersel)
  5. Drinken (voor het vocht)

Kies elke dag uit elk vak en varieer volop. Eet drie maaltijden per dag. Tussendoortjes zijn niet nodig. Als u toch tussendoortjes gebruikt, neem dan hooguit drie gezonde tussendoortjes per dag. Op de website van het Voedingscentrum  vindt u veel informatie over gezonde voeding en afvallen. U vindt er ook elke week een gezond weekmenu en tips voor bij het boodschappen doen.

Alcohol
Wees matig met alcohol: voor vrouwen betekent dit niet meer dan één glas per dag en voor mannen maximaal twee glazen per dag. Drink liever niet elke dag alcoholhoudende dranken om gewenning te voorkomen. En drink nooit grote hoeveelheden. De glazen per dag kunt u niet opsparen om op een andere dag meerdere glazen te kunnen drinken.

Zout
Minder zout gebruiken is voor iedereen verstandig. Koop liever geen kant-en-klare maaltijden, soepen en sauzen. Ook kruidenmixen kunt u beter vermijden. Deze producten bevatten vaak te veel zout. Voeg geen zout toe aan het eten. Gebruiken kruiden, uien, knoflook of citroen in plaats van zout of gebruik een zoutmengsel met weinig natrium. Mensen met een hoge bloeddruk doen er goed aan om niet meer dan twee dropjes per dag te eten en geen producten die zoethout bevatten te gebruiken.

Gezond en lekker eten voor mensen met diabetes
Informatie over gezond  en lekker eten voor mensen met diabetes vindt u op de website van het Diabetes Fonds.

 

Fennameen, film over positief leven met een beperking
We hebben een filmtip voor u: Fennameen, over de 86-jarige Fenna uit Zeist. Zij is blind, maar ontzettend ondernemend en positief. Bij de première op 25 november spreekt onze kaderhuisarts Ouderengeneeskunde Brenda Ott over Positive Health en Gezond Ouder Worden.
Fluitend aan het werk
Fluitend aan het werk was het thema van de inspiratiebijeenkomst op 4 oktober 2018. In de Oranjerie bij Huis Doorn gingen we met muziek als metafoor samen op onderzoek uit. Hoe kan persoonsgericht werken bijdragen aan plezier in het werk? Bekijk het fotoverslag om een impressie van de bijeenkomst te krijgen.
Gezocht: huisartsenpraktijken voor deelname aan SUCCESS-studie
Marthe Mansour werkt als promovendus op de afdeling Huisartsgeneeskunde van het AMC. Zij onderzoekt het effect en de wenselijkheid van een stoppen-met-roken strategie die in de huisartsenpraktijk wordt aangeboden aan vrouwen die de praktijk bezoeken voor het uitstrijkje. Voor deze ‘SUCCESS-studie’ is zij op zoek naar enthousiaste huisartsenpraktijken die willen meewerken.
Intentieverklaring krachtenbundeling in Zuidwest-Utrecht
Huisartsenorganisaties in Zuidwest-Utrecht hebben de intentie om de krachten te bundelen. Vooruitlopend op deze samenwerking is besloten gezamenlijk, met onderling afgestemde aanvragen, aanspraak te maken op innovatiebudget bij de regiotafel. De aanvragen zijn eind augustus ingediend.
Innovatiegelden voor regio ZOU aangevraagd
UNICUM-regio Zuidoost-Utrecht heeft op 31 augustus innovatiegelden voor drie projecten aangevraagd bij de regiotafel voor 2019. Medio november verwachten wij bericht te ontvangen van de regiotafel over de toekenning van het innovatiegeld.
Prismatrainingen in het najaar
Komend najaar wordt het groepseducatieprogramma Prisma in meerdere UNICUM-praktijken aan patiënten aangeboden. Dit programma leert deelnemers in korte tijd hun ziekte (of het risico erop) begrijpen, waardoor zij in staat zijn weloverwogen keuzes te maken rond hun leefstijl.
Afgestemd nascholingsaanbod voor regio ZOU
Regio-organisatie UNICUM en de WDH Zuidoost-Utrecht gaan voor een gezamenlijk nascholingsaanbod voor huisartsen, POH’s en praktijkassistenten in de regio. Voor 2019 komen de organisaties met een afgestemd jaarprogramma.
Project Veilig e-mail in de zorg: Resultaat om trots op te zijn
Huisartsen in Midden-Nederland zijn massaal overgestapt op veilig e-mailen. Zij konden veilig e-mail laten inrichten in hun praktijk dankzij het project Veilig e-mailen in de zorg. Van de 303 aangeschreven praktijken reageerden er 267 op het aanbod. Lees verder voor meer informatie over de aanpak, resultaten en het vervolg.
Krachtenbundeling in de regio ZWU
Zo’n dertig huisartsen kwamen op 23 mei in Houten bij elkaar om met de huisartsenbestuurders en het management van de huisartsenorganisaties van gedachten te wisselen. Thema’s waren de voorgenomen krachtenbundeling in de regio en de betekenis hierin van de nieuwe O&I-financiering. Lees verder om een impressie van deze bijeenkomst te krijgen.